Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел
Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46
Електронний суд – механізм ефективного інформування учасників процесу та економії державних коштів
У Верховному Суді України відбулась Конференція "Судова реформа: стратегічне планування та подальші кроки", організована Радою з питань судової реформи та Верховним Судом України за підтримки Проекту Європейського Союзу "Підтримка реформ у сфері юстиції в Україні". У конференції взяли участь та представили своє бачення судової реформи, яка триває в Україні, Голова Верховного Суду України - Ярослав Романюк, заступник Глави Адміністрації Президента України - Олексій Філатов, Перший Радник, Керівник Програми зовнішньої допомоги Представництва Європейського Союзу в Україні – Беренд де Гроот, голова вищого господарського суду України Богдан Львов, заступники голів вищих спеціалізованих судів, представники Генеральної прокуратури України, Вищої ради юстиції, адвокатури, народні депутати України та інші правники.
"Україна потребує комплексного та глибинного реформування сектору правосуддя", - зазначив у своєму виступі заступник Глави Адміністрації Президента України Олексій Філатов. "Комплексний підхід полягає в тому, що не можна суди реформувати окремо від адвокатури, прокуратури та системи виконання судових рішень, а такий процес потребує залучення якомога ширшого кола професіоналів.
Голова Верховного Суду України Ярослав Романюк, звертаючись до присутніх в залі наголосив, що Україна має історичний шанс через зміни до Конституції побудувати в державі таку судову систему та суміжні правові інститути, які, керуючись насамперед, принципом верховенства права, будуть вільними від будь-якого політичного впливу, відповідатимуть європейським стандартам та – найголовніше – слугуватимуть громадянам України.
Про інтереси громадян йшлося і під час обговорення питань щодо "Реформування процесуального законодавства". Начальник управління інформатизації судів та судової статистики Державної судової адміністрації України Олександр Слоніцький інформував учасників конференції про запровадження системи "Електронного суду".
Він зазначив, що запровадження окремих сервісів електронного суду із застосуванням автоматизованої системи документообігу розпочалося Державною судовою адміністрацією України у вересні 2012 року відповідно до затвердженого Тимчасового регламенту обміну електронними документами між судом та учасниками судового процесу.
Незважаючи на те, що обмін електронними документами запроваджено лише в частині надсилання судом процесуальних документів в електронному вигляді на електронну адресу учасника судового процесу за його згодою та тільки в разі подання ним до суду відповідної заявки, а паралельно документи надсилаються і на паперових носіях, станом на 8 червня 2015 року судами надіслано більше 340 тисяч електронних копій процесуальних документів. Якби надсилання зазначених документів здійснювалося виключно в електронному вигляді, то економія бюджетних коштів могла б скласти більше 1,5 мільйони гривень.
Суттєво економить державні кошти і система надсилання судом учаснику судового процесу тексту судової повістки у вигляді SMS-повідомлень. За весь період існування цього проекту судами було надіслано більше 1 мільйона 100 тисяч електронних повісток, що дозволило зекономити близько 8,9 мільйонів гривень, і це при тому, що вказаний сервіс був запроваджений з 1 червня 2013 року відповідно до статті 135 Кримінального процесуального кодексу України та частини шостої статті 74 Цивільного процесуального кодексу України, якими передбачена можливість інформування учасників процесу за допомогою телефону або іншими засобами зв’язку, що забезпечують фіксацію повідомлення.
Разом з тим, як зазначив пан Слоніцький, якщо учасникам судового процесу потрібно особисто подавати заяви про отримання SMS-повідомлень та процесуальних документів в електронному вигляді, то обмін документами в електронному вигляді між судами, буде здійснюватися в обов'язковому порядку.
У підсумку інформації Олександр Слоніцький – начальник управління інформатизації судів та судової статистики ДСА України наголосив, що за результатами впровадження зазначених сервісів закладено підвалини для запровадження електронного документообігу в судовому процесі в повному обсязі.
© Закон і Бізнес